La costa de Mar del Plata - Reisverslag uit Mar del Plata, Argentinië van Helen Lagerwerf - WaarBenJij.nu La costa de Mar del Plata - Reisverslag uit Mar del Plata, Argentinië van Helen Lagerwerf - WaarBenJij.nu

La costa de Mar del Plata

Door: Helen

Blijf op de hoogte en volg Helen

15 Augustus 2015 | Argentinië, Mar del Plata

Inmiddels zijn we alweer een aantal dagen verder en kom ik erachter dat ik nog geen tijd heb gehad om mijn dagboek bij te houden. Hoe dan ook spoelen we even terug in de tijd.

Na mijn eerste overnachting in Buenos Aires had ik, na een fantastisch ontbijt zoals ik het denk ik nog nooit heb meegemaakt, een meeting met de marketingmanager van het hotel voor een uitgebreide site inspectie. Palo Santo, een fantastisch hotel in alle opzichten.

Emilio kwam even een kijkje nemen in het hotel om geld te wisselen, mijn tas op te halen die ik de komende dagen niet nodig had en om natuurlijk ook even hallo te zeggen.

Vervolgens ben ik door Palermo gaan lopen, het zonnetje scheen, de stad zag er vrolijk uit dus hay que aprovechar!! Daar moet je gebruik van maken beter gezegd op zijn Nederlands. Op mijn gemakje van Palermo Hollywood naar Palermo Soho gelopen waar ik lekker op een terras op Plaza Serrano een drankje heb genuttigd. Ik wil niet het stereotype Nederlander uithangen, maar Buenos Aires lijkt met de dag duurder te worden... kom ik later nog wel eens op terug in een nieuw verslag.

Begin van de middag werd ik opgehaald om naar Retiro gebracht te worden. Dit is de hoofdbusterminal van de stad. Vanuit hier zou mijn bus naar Mar del Plata vertrekken. Veel te vroeg kwam ik daar aan, ticket opgehaald en dan? Uiteindelijk dus in de bus richting het welbekende Mar del Plata!

Onderweg veel minder leuke kanten van het land gezien. Eerst door de stad Quilmes gereden waar je schrikt van de sloppenachtige wijken (zogenaamde villas) waar je langsgereden komt. Grijs, grauw, vies, rommelig en je voelt een negatieve sfeer zelfs al vanuit de bus. Toen ik mensen vroeg naar deze stad werd mijn voorgevoel bevestigd. "Esta zona es complicada". De afgelopen 10 dagen heeft het in ieder geval in de provincie Buenos Aires non-stop geregend waardoor mensen letterlijk noodgedwongen hun huis hebben moeten verlaten en hebben moeten evacueren. Is evacueren niet erg heftig? Onderweg kon ik zien waarom. Het gebied was veranderd in 1 grote rivier. Huizen stonden tot over de helft onderwater, weilanden waren verdwenen. Kortom, rampgebied! De foto's van de prachtige zonsondergang die ik vanuit de bus heb meegekregen lijken eerder in de Amazone van Ecuador genomen te zijn (waar je ook de bomen half onderwater ziet staan) dan in Buenos Aires.

Na 5 uur rijden kwam ik aan en zag Charlie (Carlos) netjes op mij staan wachten. Even voor de duidelijkheid: dit tripje naar de kust was bedoeld om mijn vriend Carlos op te zoeken. Bij hem thuis die avond wat gegeten en heel de avond gepraat.

De volgende dag, nadat we ons al vol hadden gegeten aan de heerlijke facturas, zijn we langs de kust naar boven (op de kaart dan) gaan lopen. Even langs de supermarkt en door richting zijn zus en gezinnetje waar we, na wat met elkaar te hebben geouwehoerd onder het genot van maté, een heerlijke asado hebben gehouden. Een traditionele Argentijnse barbecue maaltijd met, jawel, vlees! Now we are talking! Dit waren hompen vlees waar wij in Nederland een week met het hele gezin van eten. De eerste ronde kwam op tafel en voor ik ook nog maar mijn 2e hap naar binnen kon werken zag ik dat de rest zijn bord al zo goed als leeg had. Stel carnivoren! Na de 3e ronde konden we geen pap meer zeggen. In het centrum nog wat gedronken met de beroemde Churros van Manolo (alsof we nog niet genoeg gegeten hadden). Verder die avond dus niet meer gedineerd, haha!

Well, de laatste volle dag in Mar del Plata zijn we opnieuw gaan wandelen langs de kust, maar ditmaal de andere kant op. Mar del Plata is gigantisch als je kijkt hoe lang de kustlijn is. In het zonnetje (het was helaas niet warm!!) maté gedronken, beetje zitten kletsen en vervolgens naar de bioscoop gegaan. El Clan is een erg indrukwekkende Argentijnse film gebaseerd op een waargebeurd verhaal wat alles te maken heeft met de vroegere Argentijnse politiek en alles daar omheen. Alles in Spaans kunnen begrijpen en ik was zeer onder de indruk. 's Avonds hebben we zelf inktvisringen klaargemaakt. Het huis werd een beetje grijs, maar ze waren goed gelukt!

De volgende dag is Carlos gaan werken en ben ik gebleven. Een paar uur later kwam hij mij braaf vanuit zijn werk ophalen om me naar de busterminal te brengen. Om half 12 in de ochtend de bus teruggenomen.

Mar del Plata was leuk, ik heb bereikt wat ik wilde en dat is Carlos bezoeken en kijken waar hij vandaan komt. Ik heb weer ervaren hoe warm en open de Argentijnen zijn en dat ik meer dan welkom was bij de zondagse asado. Toch heb ik ook een nieuwe plek leren kennen die erg geliefd is bij de Argentijnen zelf. Tot slot heb ik me gerealiseerd dat het een aardige stad was, maar dat er niet echt motieven zijn om terug te keren tenzij het zou zijn om Carlos opnieuw te bezoeken.

Terug naar Buenos Aires, de stad!

Tip Mar del Plata: Churros bij Manolo :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Helen

Actief sinds 11 Aug. 2013
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 31438

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 07 September 2015

Van Buenos Aires naar Rio

14 November 2014 - 30 November 2014

Back on track - Chile & Argentina

06 Mei 2014 - 21 Mei 2014

Mexico, un mundo maya

16 Augustus 2013 - 19 December 2013

Als Gringa en Argentina

Landen bezocht: