Cultuur, natuur en mooie stranden, viva Yucatán! - Reisverslag uit Yucatán, Mexico van Helen Lagerwerf - WaarBenJij.nu Cultuur, natuur en mooie stranden, viva Yucatán! - Reisverslag uit Yucatán, Mexico van Helen Lagerwerf - WaarBenJij.nu

Cultuur, natuur en mooie stranden, viva Yucatán!

Door: Helen Lagerwerf

Blijf op de hoogte en volg Helen

05 Mei 2014 | Mexico, Yucatán

De titel zegt het eigenlijk al, maar morgen (6 mei 2014) reis ik dus af naar Mexico waar ik het schiereiland Yucatán ga bezoeken.

Wat ik allemaal op Yucatán te zoeken hebt zal later in de volgende verslagen terug te lezen zijn, maar om alvast even in Mexicaanse sferen te komen zal ik kort even iets over het gebied vertellen.

Yucatán is een schiereiland ten zuidoosten van Mexico dat bekend staat als populaire toeristische regio waar toeristisch gezien veel te zien en te beleven valt. Zo heeft de regio een mooie combinatie tussen cultuur waarin ook koloniale steden en niet te vergeten de Mayacultuur in terugkomt evenals prachtige natuur en uiteraard de hagelwitte stranden en turkoise zee. Leuk om te weten is dat het grootste gedeelte van Yucatán uit jungle bestaat. Hierdoor zijn er verschillende bio reservaten te bezoeken waar ook verschillende dieren bij gespot kunnen worden.

De Chitzen Itza is voor velen de meest bekende Maya ruïne van Mexico, of is hij toch Azteeks?! Hoe dan ook, hier bestaan veel onduidelijkheden over en ik ga proberen uit te zoeken waar dat vandaan komt en wat het nu uiteindelijk is.

Verder zijn er dan nog de Cenotes. Mexico kent zo'n 6000 verschillende Cenotes, maar wat zijn nou precies cenotes?? Vanwege de onvruchtbare, kalkstenen grond op Yucatán dat door de eeuwen heen best wat erosie heeft gekend, zijn er ondergrondse riviertjes ontstaan. Deze smalle kanaaltjes zijn door de jaren heen steeds groter geworden totdat ze op een gegeven moment grote ondergrondse grotten begonnen te vormen. Deze grotten worden de cenotes genoemd. Het water in de cenotes is kraakhelder en zoet water dat in het Maya tijdperk onder andere als drinkwater gebruikt werd.

Uiteraard is er nog veel meer te noemen, maar als laatste noem ik nog even de koloniale steden. Ik heb het dan even niet meer over de Maya steden, maar de hedendaagse grote/belangrijke steden op Yucatán. Denk hierbij aan steden als Merida en Campeche. Mérida heb ik eerder bezocht en zal ik deze reis overslaan. Het is een leuke, koloniale en vrij grote stad dat netals vele andere koloniale steden is opgebouwd volgens het 'schaakbordsysteem'. Dan hebben we Campeche. Campeche was een belangrijke doorvoerhaven waarvandaan verschillende producten via Cuba naar Europa werden verscheept. Deze rijkdom trok piraten aan waarna de stad meerdere malen geplunderd werd. Na een erg uit de hand gelopen situatie besloten de inwoners dikke stadsmuren van 3,5 meter te bouwen. De bouw duurde dan wel 18 jaar lang, maar hiermee behoorde Campeche wel tot de top van best beschermde steden in het Spaanse rijk.

De inheemse bevolking bestaat uit verschillende Indianen volkeren. Columbus sprak ook letterlijk over Indianen. De Mexicanen zelf zien dit echter anders en wanneer je het woord Indiaan uitspreekt ligt dit vrij gevoelig en zullen ze je corrigeren. Zijzelf spreken meer over "Natives" of nog beter gezegd "Indigenos".

Dit was dan even een introductie over het gebied waar ik naartoe ga. Voor mijn daadwerkelijke ervaringen op Yucatán verwijs ik naar de volgende verslagen die gaan volgen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Helen

Actief sinds 11 Aug. 2013
Verslag gelezen: 713
Totaal aantal bezoekers 31454

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 07 September 2015

Van Buenos Aires naar Rio

14 November 2014 - 30 November 2014

Back on track - Chile & Argentina

06 Mei 2014 - 21 Mei 2014

Mexico, un mundo maya

16 Augustus 2013 - 19 December 2013

Als Gringa en Argentina

Landen bezocht: