Mijn (mid)dag in Alto Atacama - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Helen Lagerwerf - WaarBenJij.nu Mijn (mid)dag in Alto Atacama - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Helen Lagerwerf - WaarBenJij.nu

Mijn (mid)dag in Alto Atacama

Door: Helen

Blijf op de hoogte en volg Helen

21 November 2014 | Chili, San Pedro de Atacama

In mijn vorige verslag had ik natuurlijk aangegeven dat ik nog even zou terugkomen op het Alto Atacama hotel waar ik met veel geluk een nachtje mocht verblijven.

Met de buitendouche onder de sterrenhemel en openhaard hoekje op het terrasje voor mijn kamer dacht ik dat ik het in hotel Altiplanico al goed had gehad.

Na de excursie altiplanic lagoons werd ik dus naar het Alto Atacama hotel gebracht. Het ligt enigszins ver van het centrum, maar wat een plek is dit. Omringd door en verborgen in het roodkleurige berglandschap zie je een prachtig boutique hotel, vrij groots opgezet maar toch met een kleinschalig en persoonlijk gevoel. Voor mensen die graag tot in de puntjes bediend willen worden is dit de ideale locatie.

Het begint al bij het aankomen. Uiteraard hebben ze een mooie oprit en staan de mannetjes klaar de deur voor je open te doen. Als de koningin van Nederland stap ik uit mijn vervoer, bagage staat al binnen voordat ik er maar naar kan kijken en het formulier met persoonlijke gegevens ligt al ingevuld klaar. Even een handtekening en ik wordt met welkomstcocktail doorgestuurd naar de host om mijn persoonlijke excursieprogramma te bespreken. Bij boeking heb je opgegeven waar je interesses liggen en die zijn verwerkt in een persoonlijk samengesteld excursiepakket. Na het bespreken van mijn programma krijg ik een drinkbeker mee, want je moet vooral goed drinken, en wordt ik die middag om 16:00 uur voor de middagexcursie verwacht. Ik zag er niet uit, want ik was al sinds 5 uur onderweg. Bij de receptie werd ik alweer opgewacht door de uiterst vriendelijke receptioniste die via de radio contact had met de schoonmaakster of mijn kamer gereed was.

Zowaar te voet werd ik naar mijn vertrek voor de komende nacht gebracht die werd aangevuld met een rondleiding door mijn kamer. Wat was dit ruim zeg. Prachtige badkamer, met ook weer een buitendouche. Ze houden hier van buitenlucht. Daarnaast ook weer een heerlijk terras met uitzicht op de vijver en de lama's van het hotel. "Maakt u zich maar geen zorgen hoor", hoor ik de medewerkster nog zeggen, "wij bieden wel lama vlees, maar dit zijn andere lama's".

Toen de bagage inmiddels was gearriveerd en iedereen de kamer had verlaten en mijn tuinhek had dichtgedaan (ik had gewoon mijn eigen oprit) kon ik eindelijk even neerploffen. Verblijven ging in stijl op basis van all inclusive. De minibar bestond uit allemaal lekkere drankjes en met een prachtige view op de natuur kon ik even mijn rustmomentje pakken. Voor ik het doorhad was het tijd om te lunchen. Het is goed dat ik me even had omgekleed, want ook dit was een chique bedoeling en het eten werkelijk fantastisch! 3 gangen, zeer verfijnd en voorzien van heerlijke Chileense wijnen. Na de lunch even een fotorondje op het terrein gemaakt. Ze hebben verschillende kleine zwembadjes zodat de gasten niet echt het gevoel hebben dat het een resort is, maar meer een persoonlijke sfeer voelen. Goed concept! Naast me bij de lunch zat een Chileense jonge vrouw die op haar man, arts, aan het wachten was. Na tijden hadden ze eindelijk eens een romantisch weekend samen in San Pedro de Atacama. Zo'n lief stel om te zien!! Ze kwamen ook altijd even buurten. Van deze mensen wordt je gewoon verliefd, zoveel straalde er vanaf.

Zoals ik al aangaf had ik een persoonlijk excursieprogramma, dus om 16:00 uur stond ik klaar voor mijn tour naar de Los Cardones canyon. Hierover een apart verhaal...

In de avond ook weer fantastisch gegeten, je hebt je persoonlijke butler en je kunt je glas nog niet leegdrinken of hij is alweer bijgevuld. Het was best een beetje decadent voor mij dan...jonge meid in mega luxe hotel, alleen, die tot op haar wenken bedient wordt. Tijdens het eten voelde ik me vaak wel wat bezwaard, maar aan de andere kant was het een toptijd die nog fantastischer had geweest met leuk gezelschap. Hoe dan ook vermaak ik me prima met hier en daar een praatje in de rondte.

Na het eten rond een uur of 12 verzameld, het was een pittige dag kan ik wel zeggen, voor een avondje als sterrenspotter. Hier had ik me al onwijs op verheugd, want als je die sterren hemels hier iedere avond ziet valt je mond keer op keer open van verbazing. Kijk de 1e keer en je ziet er 20, kijk een 2e keer en je ziet er 200, kijk de 3e keer en je ziet er 2000. Nu ging ik dan echt met een professional de sterren aanschouwen en meer leren over de melkweg. In het donker liepen we een redelijk steile trap op naar boven op een berg. Hier stonden een aantal ligstoelen, super zacht en relaxt, waar je dus letterlijk op je rug naar de sterren ligt te kijken. Om emotioneel van te worden. De bedjes konden meedraaien dus je ging letterlijk mee het verhaal door.

Na wat uitleg konden we om de beurt in de lens kijken om hetgeen de gids vertelde ook daadwerkelijk met het blote oog en lens te zien. Zoveel indruk heeft dit op mij gemaakt. Sterren die zo dicht bij elkaar liggen maar toch duizenden lichtjaren van elkaar verwijderd zijn. Blauwe sterren die nog jong zijn en lichte sterren ouder. Dat je de poolster niet of bijna nooit kunt zien vanwege de plek op de aarde waar je je bevindt. In maart bestaat de kans er dat hij zich misschien 2-3 dagen laat zien. Sterren die je de ene dag rechts van je ziet en de volgende dag op een totaal andere plek. Welke figuren in welke tijd van het jaar waar staan en de verhaallijn van de wolf en krijger die op de vrouwen jagen. Hier ga ik echt meer over lezen! Zo jammer dat mijn cameralens bij lange na niet goed genoeg was dit moment vast te leggen. De melkweg die je zo scherp door de lens kunt zien is onbeschrijfelijk.

Ik merk het al, ik dwaal af en mijn verhaal wordt steeds langer. Het mag duidelijk zijn dat Alto Atacama een ware verrijking is als je de privilege hebt hier te mogen of kunnen verblijven. De gidsen zijn deskundig, het eten fantastisch, de persoonlijke service uitmuntend en het hotel op zich op en top boutique. Ik ben dankbaar voor deze bijzondere ervaring.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Helen

Actief sinds 11 Aug. 2013
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 31449

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 07 September 2015

Van Buenos Aires naar Rio

14 November 2014 - 30 November 2014

Back on track - Chile & Argentina

06 Mei 2014 - 21 Mei 2014

Mexico, un mundo maya

16 Augustus 2013 - 19 December 2013

Als Gringa en Argentina

Landen bezocht: