Puerto Varas, Chile! - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Helen Lagerwerf - WaarBenJij.nu Puerto Varas, Chile! - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Helen Lagerwerf - WaarBenJij.nu

Puerto Varas, Chile!

Door: Helen

Blijf op de hoogte en volg Helen

26 November 2013 | Chili, Puerto Varas

In het vorige verslag had ik al aangegeven dat er netjes een gids in het hotel stond om mij op te wachten en dergelijke. Nou, het hotel waar ik verblijf is geweldig! Het staat als één van de beste bekend en het heeft een lekkere warme sfeer. Echt Duits, maar soms heb ik hier ook het gevoel dat ik me eerder in Duitsland dan in Chili bevind. Vanwege vele Duitse immigranten is de architectuur en gastronomie aardig "Verduitst" haha.

's Morgens stond mijn gids alweer bijna een kwartier te vroeg op me te wachten, ze houden hier van op tijd komen! Buiten stond het busje te wachten met enkel nog maar een chauffeur. Een super deluxe busje met genoeg plek voor nog een groepje van zo'n 6 mensen, maar nee dit was het! Ze hadden gewoon een privé excursie voor me geregeld. De gids vroeg me waarin ik geïnteresseerd was waarop ik antwoordde dat ik graag wilde zien wat hij persoonlijk zou aanbevelen en daar gingen we dan. Eerst bezochten we de Osorno vulkaan die we een stuk zijn opgereden totdat we niet meer verder konden. Op de Osorno vulkaan kun je skiën met uitzicht over het meer én bij helder weer de oceaan. Hoe bijzonder is dat. Op ski's staan op een vulkaan met uitzicht op de zee?!

Na de Osorno vulkaan zijn we naar de watervallen gereden.
Onderweg nog even bij een groepje lama's (in gevangenschap) gestopt waar de gids meer van onder de indruk was dan ik haha. De watervallen die we bezochten zijn natuurlijk niets in vergelijking met de Iguazú watervallen die ik in december nog ga zien, maarrrr watervallen zijn altijd leuk als het er een beetje wild aan toe gaat. Het water was in ieder geval prachtig blauw. Zo'n aparte kleur heb ik nog maar zelden tot nooit gezien in mijn leven. Het weer was wederom lekker. Niet erg warm en er stond een flinke Patagonische wind, maar niets te klagen.

Na de watervallen zijn we terug gereden naar het hotel waarna ik vervolgens de middag "vrij" was. Na een super goede seafood salade te hebben gegeten (dat kunnen ze goed hier) heb ik een busje naar Frutillar gepakt. Dit is een speciale busdienst die vanuit het centrum vertrekt en waarvoor je voor iets meer dan 1 euro een enkeltje kan pakken naar verschillende plaatsen. Ik kon onder andere kiezen uit: Puerto Montt, een havenstad dichtbij Puerto Varas waar iedereen altijd al heen gaat, wat een grotere stad is en volgens de locals uit Puerto Varas voor mij als blondine alleen ietwat riskanter KAN zijn (waar ik echter absoluut niet bang voor was). Of optie 2: het kleine dorpje Frutillar wat amper iemand kent, schattig is om rond te lopen en je tijd een beetje te vullen met het eten van Apfel strüdel of kuchen met heisse choco. Uiteindelijk, ook gezien de tijd, heb ik voor de kuchen met water gekozen en heb ik de bus naar Frutillar gepakt. Tevens een mogelijkheid om eens te kijken of dat iets is om aan te bieden. Het was een leuk plaatsje om een paar uurtjes wat rond te wandelen en het is er gemoedelijk. Echter heb ik ook een aantal aparte dingen meegemaakt hier! Er zijn 2 situaties die ik even wil delen.

1. Ik zat in een tentje wat te drinken waar een grote groep met Chilenen een high tea zaten te houden. Vlak voordat ze weg gingen kwam er een oud stel naar me toe met de vraag: "Mogen we een foto maken?" Waarop ik reageer: "Wilt u dat ik een foto maak??" "Nee, we willen graag een foto van JOU" "Van MIJ?! Waarom van mij??" "Ja, omdat we je zo mooi vinden dat we graag een aandenken willen en zodat we het kunnen laten zien aan andere mensen wat een schoonheid wij gezien hebben". Nou, mijn mond viel open en mijn wangetjes kleurden rood! Ik heb veel dingen gehoord, maar dit heb ik nog niet meegemaakt. Niet zo direct in ieder geval! Maar goed, het was een schattig oud koppel, toch ook een beetje verlegen om te vragen, dus na een kort praatje hebben we dan toch maar die foto genomen. Grappig was te zien dat de rest van de groep Chilenen 'stiekem' kwam vragen of het gelukt was waarop het stel weer reageerden met "Ja, prachtiggggg, we hebben haar". Hahaha, geweldig!! En maar aan iedereen laten zien. Ook moest de foto worden doorgestuurd en noem het maar op. Ik werd op handen en voeten gedragen daar. Beetje ongemakkelijk aangezien ik niet zo graag zodanig in de spotlight sta. Laten we het erop houden dat het goed is voor je zelfvertrouwen.

Vervolgens liep ik naar het busje om terug naar Puerto Varas te gaan waar de buschauffeur me al op stond te wachten. Ik kon gelijk mee. Ik zat nog geen 5 minuten in het busje (die er 45 minuten over doet om naar Puerto Varas te gaan) of er kwam een zwangere vrouw binnen. De buschauffeur riep al om dat iemand moest staan, want alle plekken waren bezet. Wat doe ik als buitenlander, ik bied die vrouw gelijk mijn stoel aan. Neee neee neee helemaal fout vond de buschauffeur. Ik moest zitten en het was heel lief, maar iemand anders moest opstaan. De vrouw zat inmiddels al lekker en ik stond dus in de propvolle bus met een buschauffeur die erop stond dat ik van iemand een plaats kreeg. Ik vond het niet nodig en heb dit meerdere malen gezegd. Vervolgens zei hij dus tegen één van de andere jonge meiden (jonger dan ik) in de bus "Ja, jij moet plaats maken voor haar, jij moet staan". Wat doet die meid? Staat op en staat haar plaats af. Ze stond erop dat ik haar plaats innam. Ik voelde me alleen maar rot, want ik kan best staan en nu werd ik gedwongen iemand anders zijn plek in te pikken. Zelfs vrouwtjes ouder dan ik moesten blijven staan van hem. Heel lief bedacht en hele goede bedoelingen maar voor mij als gast in een land, en iemand die manieren geleerd heeft, een heel raar gevoel.

Begin van de avond kwam ik weer terug in het hotel waar ik even een drankje heb gedaan en ben gaan eten in het centrum. Het viel niet mee een leuk en enigszins betaalbaar tentje te vinden. Chili is duur. Uiteindelijk viel mijn restaurant tegen. Het was duur, personeel niet echt vriendelijk en het eten MWAAA. Was ik nu maar terug gegaan naar het restaurant van die middag! Daar wisten ze wel hoe ze moesten bedienen, eten moesten maken en ga zo maar door.

Alweer laatste avond in Puerto Varas. Ik vind het een leuk plaatsje en een leuk gebied waar van alles te doen is.

  • 07 December 2013 - 09:48

    Leni:

    hallo helen,

    alweer zo'n prachtig verhaal helen en wat een mooie foto's.
    geniet nog maar van je laatste dag, van je indrukwekkende reis. een hele goede reis terug naar ons natte kikkerlandje. xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Puerto Varas

Helen

Actief sinds 11 Aug. 2013
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 31471

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 07 September 2015

Van Buenos Aires naar Rio

14 November 2014 - 30 November 2014

Back on track - Chile & Argentina

06 Mei 2014 - 21 Mei 2014

Mexico, un mundo maya

16 Augustus 2013 - 19 December 2013

Als Gringa en Argentina

Landen bezocht: